Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ÖNMAGUNK ÁPOLÁSA

 

Otthonunk  gondozása  közben  nem  szabad  elfeledkeznünk  arról  hogy  mindez  nem  öncélu  tevékenység -  hanem  a  család  minden  egyes  tagja.számára hasznos foglalatosság.  A szép lakáshoz hozátartozzik  lakoinak gond - ozott külseje  is

 

 

  • A  bőr   

Nem  marad  öröké  oly  rugalmas,  mint  fiatal  korban.   Az  öregedés- jelei  először  rajta  jelennek  meg.   A  bőr  ráncai  elsősorban  az  arcon  szoktak  kiütközni,  a  bőr  kiszáradása  okozza  őket ;  de  nemcsak  a  fagyútermelés  csökken,  hanem  a  bőrben  lévő  víz  mennyisége  is.   Ránc  ott  üti  fel  előbb  a  fejét,  ahol  a  bőr  alatti  zsíros  kötőszövet  nem  feszíti  kieléggé.   Általában  a  sovány  ember  bőre  hamarabb  ráncosodik.   Kozmetikusok  külömböző  borogatásokat  és  pakolásokat  javasolnak  az  arcbőr  rugalmasan  tartására,  amelynek  minden  bizonnyal  megvan  a  maguk  jó  hatásuk.   De  a  legjobb  kozmetikus  maga  az  egészséges  táplálkozás :  a  változatos,  vitamindús  menü.   Az  A - vitamin  hiánya  a  bőr  és  nyálkahártyák  megbetegedése  váltja  ki.   A  bőrdurva  lesz,  a  szem  kötőhártyája  begyulad.   A -vitamintartalmaz  a  máj,  a  tojássárgája,  a  hal,  a  tejtermékek.   A  cseresznyében,  kelkáposztában,  sárgabarackban,  sárgarépában  is  sok  található.   Az  A -  vitamin  zsírban  oldódik,  ezért  ne  csak  salátára,  hanem  pl. a  külön  fogyasztott  reszelt  sárgarépa  is  kevésétolajat.   A  b -  vitaminok  az  idegek,  a  nyálkahártyák  és  az  izmok  anyagcseréjében  igen  fontosak.   Megtalálhatók  a  sertéshúsban,  élesztőben,  a  kenyérben,  hüvelyesekben,  káposztában,  gyümölcsben.  Főzéskor  gondoljunk  arra,  hogy  a  b -  vitamin  vízben  oldódik,  tehát  csak  annyi  vízben  főzzük  a  zöldségeket,  amennyit  fel  is  tudunk  használni ;  a  levet  sohase  öntsük  el !   A  c -  vitamin  biztosítja  a  szervezet  ellenállását  a  betegségekkel  szemben.   Megtaláljuk  a  zöldségfélékben,  gyümölcsökben,  burgonyában,  savanyúkáposztában,  hagymában.   Hőre  érzékeny,  főzés  közben  veszít  értékéből.   A  tisztított  gyümölcsök  a  levegővel  érintkezve  ugyancsak  veszítenek  c -  vitamin  tartalmukból,  ezért  csak  közvezlenül  fogyasztás  előtt  hámozzuk  meg  őket. A  d -vitamin  napsugár  hatására  képződik  testünkben,  ez  biztosítja  a  bőr  bársonyosságát ;  a  hiánya  a  faggyúmirigy - müködést  rendszertelenné  teszi.   Tartalmazzák  a  tejtermékek,  a  tojássárgája,  a  hal,  a  zöldségek.   Zsírban  oldódik.   Egészségesebb  hát  a  salátákra  az  olajos  öntet,  mint  a  hagyományos  ecetes- sós  víz.  A  fáradt  bőrre  jó  hatású  az  ún.  répamaszk ;  4 -5  fiatal  répát  puhára  főzünk,  pürévé  törjük  és  gézre  terítjük.  Az  igy  nyert  pépet  pihenő  állapotban  negyedóráig  hagyjuk  az  arcon,  hogy  a  géz  érjen  a  bőrfelülethez ;  langyos  vízzel  mossuk  le.   A  zsíros  bőrt  tejes  tisztítókrémmel  kezelhetjük ;  egy  kanálnyi  tejport  meleg  vízzel  péppé  keverünk,  s  este,  lefekvés  előtt  vattával  egyenletesen  kenjük  az  arcbőrre,  majd  ujjbegyünkel  alaposan  bemaszírozzuk.   A  felesleget  vattával  letöröljük.   Akinek  mitesszerei  vannak  az  állán,  az  orr  környékén,  a  homlokán,  benedvesített  búzadara- dörzsöléssel  reggel  is  este  is  sikerrel  küzdhet  ellenük.   Ha  szempillánk  rövid,  s  ráadásul  könnyen  okoz  gyuladást,  kenjük  rá  vattával  reggel  és  este  néhány  csepp  ricinusolajat.

 

  • A  haj 

 Minden  ember  fejének  dísze,  ráadásul  védi  a  fejét  a  megfázástól.   Megőrzéséhez  a  fejbőr  hígiénijárol  se  feledkezhetünk  meg.   Legfontosabb  a  feszessé  vált  fejbőr  lazítása  a  vérkeringés  élénkítése.   A  hajszáleres  masszázs  javítja  a  bőr  és  a  hajhagymák  táplálékfelvételét,  s  megszünteti  a  rossz  vérellátás  okozta  hajhullást,  serkenti  a  haj  növését.   Masszázskor  a  bőrt  ne  dörzsöljük,  ne  az  ujjunk  szerepeljen,  hanem  a  fejbőrt  mozgassuk  el,  gyúrjuk  át  az  ujjaink  segítségével.   A  maszírozást  kitartóan  kell  gyakorolni.   A  kezdeti  ügyetlenség  arra  készteti  az  embert,  hogy  az  ujjabegyeire  támoszkodjék  és  nagy  erőt  fejtsen  ki,  valósággal  gyakorolva  az  ellenálló  izmmokat,  ezt  nem  szabad  tenni !   A  bőr  fagyúmirigyei  a  bőrfelszinre  üritik  tartalmukat  s  ezt  az  anyagot  kell  a  hajszálakra  felvinni,  hogy  azokat  teljes  hosszában  megakadájozzuk  a  kiszáradástól.   Ezt  a  hajkeféléssel  érjük  el,  ami  egyben  a  port  is  eltávolítja.   Mindennapi  használatra  ovális  fejű,  srtéssörtéből  készült  kefét  vásároljunk,  a  müanyagszőrű  kefe  általában  rontja  a  hajat.   A  hajkefélést  úgy  végezhetjük  helyesen,  ha  mélyen  előrehajolunk,  a  keféttarkonkra  helyezzük,  majd  a  hajnövés  irányában,  tetőtől   a  végekig  határozottan  többször  húzzuk  végik  a  hajunkon   Egyenenesedjünk  fel,  s  balról  jobbra  többször,  majd  jobbról  balra  ugyanúgy  alaposan  végigkeféljük  a  hajunkat.   Végül  elölről  kefélyük  hátra.   Addig  ismételjük,  míg  fejbőrünk  kellemesen  bizsereg

 

  • Kézápolás  

-  A. ráncosodo  kezet  hetenként  egyszer  áztassuk  meleg  sós  vízben  hosszabb  ideig.   Utánna  alaposan  mossuk  meg  szappannal,  és  zsíros,  kézápoló,  készítménnyel  bedörzsöljük.

 

-  A  vörösödő  kezünket  váltakozva  helyezzük  hideg-meleg  vízbe ( a  melegbe  dobjunk  maréknyi  sót )   Dörzsöljük  át  gyakran  kámforos,  alkoholos  oldattal.   Majd  szárazon,  szappanozó  mozdulattal  mossuk  kezeinket.

 

-  A  nyirkas  kezet  úgy  ápoljuk,  hogy  távol  tartjuk  a  meleg  víztől,  mossuk  meg  gyakran  friss,  hideg  vízben,  szappannal.   A  kámforos-szeszes  bedörzsölés  is  sokat  segit.

 

-  Ha  kezünk  kellemetlen  szagot  vesz  fel,  dörzsöljük  át  ecetes  vízzel,  öblítsük  le  hideg  vízzel,  majd  mossuk  meg  szappannal.

 

-  Valahányszor  úgy  érezzük,  hogy  a  munkában  tönkrement  akezünk,  áztassuk  esténként  meleg  vízbe  mossuk  meg  alaposan  szappannal,   Akiáztatott  kezet  ne  szárítsuk  meg,  csak  a  vizet  itassuk  le  rolla.   Zsíros,  bőrtáplálo  krémmel  vastagon  kenjükbe,  s  huzzunk  rá  éjszakára  vastag  pamutkesztyüt.

-  A  nikotin  foltokat  citromlével  távolitjuk  el  ujjainkról.

 -  A  nehéz  munka  okozta  bőrkeményedéseket  habkővel  dörzsöljük  le.

 

  • Lábápolás

-  Sokszor  és  sokat  vesszük  igénybe,  egy  idő  után  különös kiméletre  szorul  testünk  e  két  tartóoszlopa.

 

-  Igen  fontos  a  megfelelő  lábbeli  kiválasztása,  mindig  a  kényelem  és  a  célszerüség,  ne  pedig  a  divat  legyen  az  elsőrrendü  szempont.  Válasszunk  középmagas  sarkú  cipőt,  minden  véglet  egészségtelen,  káros.

 

-  Mindenkinek  ajánlható  a  váltott  hőfoku  lábfürdő.  Forróval  kezdjük,  hideggel  végezzük.  Rakjunk  avízbe  néhány  evőkanál  sót.

 

-  Lehetőleg   járjunk  sokat  mezítláb.

 

-  Tornásztassuk   a  lábunkat   Állljunk  többször  egymás  után  lábujhegyre,  majd  gugoljunk  le.   Probáljunk  meg  lábujunkal  tárgyakat  felemelni.   Kerékpározzunk,  járjunk  lépcsőn,  gyalogoljunkstb.

 

-  Naponta  váltsunk  tiszta  zoknit  vagy  harisnyát,  s  cipőnket  is  cseréljük  legalább  kétnaponként

 

-  Lábkörmeinket  hetente  legalább  egyszer,  fürdés  után  vágjuk  le.  sohase  kerekítsük  őket  le,  mint  a  kézkörmökkel   tesszük. Reszeljük  egyenesre  az  ujhegyek  magasságában.

 

-  Ne  probáljunk  új  cipőt,  amikor  hideg  a  lábunk,  a  meleg  láb  olykor  1/2  számmal  nagyobb  cipőt  igényel.

 

-  Soha  ne  hordjunk  szoros  cipőt,  s  különösen  télen  nem ;  keringési  zavaropkat,  majd  fagyást  okozhat.